اعضای تیم چیزی نیست که ما برای شما انتخاب کنیم، این چیزی است که شما بهتر از هرکسی میدانید. شما میخواهید با یک گروه خوب بازی کنید و این لزوماً به معنی یافتن یک دسته از افراد باهوش نیست. شما میخواهید با افرادی که با آنها راحت هستید بازی کنید. چه کسانی در اتاق با این شرایط مناسب تیم شما هستند؟ بنابراین برای انتخاب تیم، بهتر است افرادی را انتخاب کنید که با آنها هماهنگ هستید و از دوستان و آشنایان شما هستند. اگر واقعاً چنین افرادی را در اطراف خود پیدا نکردید آنوقت به سراغ صفحاتی که برای شما تیمسازی میکنند بروید.
دلیل این کار ساده است. شما میخواهید انرژی ذهنی خود را در «اتاق» صرف کنید تا بتوانید در آن برنده باشید. این اتاقها میتوانند کل انرژی ذهنی شما را تخلیه کنند. شما دیر میکنید و در حال جستجو برای جای پارک هستید درحالیکه از اتاق فرار تماس میگیرند و از شما سؤال میپرسند که کجا هستید؟! و همین میشود که تمرکز و انرژی شما بهشدت تحت تأثیر قرار میگیرد. هنگامیکه وارد اتاق میشوید باید تازهنفس باشید، باید آماده غلبه بر اتاق باشید! بنابراین، رزرو خود را چند روز قبل انجام دهید و رأس ساعت مقرر در محل حضور پیدا کنید.
مثبت بودن بسیار مؤثر است! نگران نباشید، با اعتمادبهنفس، انتظار داشته باشید که موفق شوید. درگیر چالشهای اتاق شوید. به مدت چند دقیقه روی هر موضوعی فکر کنید، اصلاً به این فکر نکنید که گیر افتادهاید و ناامید نشوید. همچنین با گروه خود در ارتباط باشید. اگر با غریبهها بازی میکنید، خودتان را معرفی کنید و با یکدیگر آشنا شوید. همه شما با یک هدف مشترک آنجا هستید، بنابراین دوستانه، هیجانزده و مفید باشید.
وقتی تعداد شما در بازی بسیار زیاد و بهاندازه حداکثر تعداد مجاز برای بازی باشد، فضای کمتری برای فعالیت دارید، ممکن است فقط تعدادی از بازیکنان در حل معماها درگیر شوند، سرعت حل معماها و پیش رفتِ بازی معمولاً کاهش مییابد. عموماً توصیه میشود که تعداد بازیکنان 50 تا 70 درصد حداکثر ظرفیت مجاز باشد.
اگر برای مدت طولانی به یک معما خیره شدید و متوجه شدید که ایدهای برای حل آن ندارید، از یکی از همتیمیهای خود کمک بگیرید و خودتان به نشانههای دیگر توجه کنید. در این صورت، مطمئن میشوید که معمایی فراموش نخواهد شد. اگر دیگر همتیمیها هم راهحلی برای معما پیدا نکردند، به این معناست که هنوز سرنخها و اطلاعات لازم را برای حل آن، پیدا نکردهاید و یا نشانه آن است که زمان هیئت گرفتن فرا رسیده است.
در اتاقهای فرار، تیمهایی بهترین عملکرد را دارند که همه راهها را امتحان میکنند. بنابراین اگر همتیمی شما ایدهای برای حل معما ارائه داد که ازنظر شما حتی خندهدار است، بازهم آن را امتحان کنید زیرا ممکن است شما را به راهحل اصلی نزدیک کند.
این نکته شاید ساده به نظر برسد اما بسیار مؤثر است. چون بسیار پیش میآید که بازیکن در حال فکر کردن بر روی معمایی هست که یکی از همتیمیهایش، سرنخ و اطلاعات مرتبط با آن را پیداکرده اما او از وجود این سرنخ هنوز مطلع نشده است.
این نکته باعث میشود تا کارایی تیم شما به حداکثر برسد. بعضی از معماها در نگاه اول سخت به نظر میرسند و احتمال دارد تعدادی از بازیکنان از فکر کردن درباره آن، سر باز بزنند؛ اما بهجای اینکه در گوشهای بایستند و منتظر حل آن معما توسط دیگر بازیکنان شوند، بهتر است در اتاق جستجو کرده و دنبال سرنخها و اطلاعات جدید باشند.
یک کلید تقریباً هیچوقت بیشتر از یکبار استفاده نمیشود. کلید استفادهشده را داخل قفل موردنظر بگذارید تا از امتحان کردن مجدد آن در قفل دیگری خودداری شود و مانع قفل شدن مجدد آن شیء میشود. در موارد نادر، یک کلید ممکن است بیش از یکبار استفاده شود؛ بنابراین این نکته را در پس ذهن خود داشته باشید تا بهعنوان گزینه آخر از آن استفاده کنید.
اشیا داخل بازی را به دو بخش استفادهشده و استفادهنشده تقسیم کنید. در طول بازی هر وسیلهای که برای حل معماها از آن استفاده کردید را در محل مشخصی که برای وسایل استفادهشده در نظر گرفتهاید قرار دهید. این نکته کمک میکند تا اعضای تیم از بررسی مجدد همان وسیله خودداری کنند و زمان شما بهینه میشود. توجه داشته باشید که در بعضی از اتاقهای فرار، اشیاء ممکن است بیش از یکبار استفاده شوند اما این قضیه زیاد مرسوم نیست.
این مرتب بودن به شما کمک میکند تا در زمانهای لازم، آنچه نیاز دارید را راحتتر پیدا کنید. همچنین به شما این امکان را میدهد تا اشیاء مرتبط را در کنار هم نگهدارید. بهعنوانمثال: در کنار هم قرار دادن کتابها یا متنهایی که طی چند مرحله آنها را پیداکردهاید، میتواند شما را در پیدا کردن راهحل معما کمک کند.
در هنگام جستجو و لمس کردن در همه جای اتاق، بسیار دقیق باشید. به دنبال چیزهای مهم باشید. در بعضی موارد، اشیاء کلیدی میتوانند در عجیبترین مکانها قرار داشته باشند. بالای قفسه کتابها، پنهانشده در داخل یک کتاب، داخل جیب کت، پشت درب کابینت، در یک محفظه مخفی در کف اتاق، یا بر روی یک طاقچه در اتاق و ... همه و همه ممکن هستند.
در همان ابتدای بازی و با ورود به هریک از اتاقهای بازی، اتاق را به چند بخش تقسیم کرده و افراد مختلف در بخشهای مختلف اتاق جستجو کنند. این کار باعث میشود تا اتاق کاملاً بازرسیشده و هیچ ناحیهای از قلم نیفتد.
به مقدمه و قوانین بازی که در ابتدا توسط گیم مستر برای شما شرح داده میشود با دقت گوش کنید. گیم مستر ممکن است بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم راهنماییها و نکات مفیدی را ارائه دهد که در طول بازی، به صرفهجویی در زمان شما بسیار کمک کند. این قضیه در مورد هیئتهایی که در طول بازی به شما ارائه میشود هم صدق میکند.
همیشه یک سیستم هینتدهی در بازی وجود دارد. ممکن است مجبور باشید برای دوربین در بازی دست تکان دهید، از یک تلفن همراه استفاده کنید و ... . صرفنظر از نحوه هینتدهی، توصیه میکنیم هر موقع احساس کردید بیشازحد گیرکردهاید و فرآیند فرسایشی شده است، حتماً راهنمایی بخواهید تا وقت بازی بیشازحد تلف نشود. گیم مستر بازی وظیفه دارد شما را در مسیر درست قرار دهد تا بتوانید معماها را حل کنید.
این نکته در اثر تجربه کاملاً درک میشود؛ اما برای بازیکنانی که برای بارهای اول به اتاق فرار میروند، میتواند مفید باشد. اعدادی که در برخی از قسمتهای کتاب، ماژیک، قفلها و ... نوشته شده است صرفاً مواردی است که از موقع خرید آنها باقی مانده است و بهاحتمالزیاد جزئی از بازی نیستند. پریزها و سیمهای برق عموماً جزئی از بازی نیستند و به دلیل مسائل ایمنی بهتر است به آنها دست نزنید.
برخی از نمونههایی که میتوانید از بعضی از مراحل جزئی عبور کنید:
اگر در قفل 4 رقمی، 3 رقم را پیداکردهاید و از آن مطمئن هستید یا در قفل 3 رقمی، 2 رقم را پیداکردهاید، میتوانید عدد آخر را با امتحان کردن همه رقمها پیدا کنید.
در مورد قفل حروفی نیز، اگر فقط یک حرف را پیدا نکردهاید، میتوانید همه حروف را امتحان کنید.
در مورد قفلهای حروفی، ترفند دیگری هم وجود دارد. اگر حداقل دو حرف را پیداکردهاید و از جای آنها مطمئن هستید، درباره کلماتی که با آن حروف در همان جایگاه ساخته میشوند فکر کنید. (این ترفند زمانی که حرف اول و آخر پیدا شده باشد، راحتتر جواب میدهد).
نکته: توجه داشته باشید که اگر با رد کردن یک معما مشکلی ندارید، از این ترفند استفاده کنید. چون عملاً با این کار، یکی از معماها را حلنشده باقی میگذارید؛ اما میتوانید پس از اتمام بازی از گیم مستر بخواهید تا معمای حلنشده را برای شما توضیح دهد.
شکستن وسایل داخل بازی یا اتفاقات ناگوار هم برای مجموعه میزبان ناراحتکننده است و هم برای بازیکنان؛ بنابراین از بهزور باز کردن درها یا جدا کردن هر چیزی از دیوار که بهراحتی انجام نمیشود، پرهیز کنید. از بالا رفتن روی مبلمان یا لمس کردن سقف خودداری کنید تا ایمنی در بیشترین حد خود باشد. البته این نکات و کارهایی که نباید در طول بازی انجام شود، معمولاً در ابتدای بازی توسط گیم مستر شرح داده میشود.
وقتی معماها را سر فرصت حل میکنید و برای اتمام بازی عجله ندارید، بازی بسیار جذابتر و سرگرمکنندهتر میشود. ممکن است درجه سختی بعضی از بازیها بالا باشد اما همزمان سرگرمکننده است؛ بنابراین بدون استرس، از بازی خود لذت ببرید و تمام تمرکز خود را در نتیجه بازی نگذارید. بسیاری از تجربههای جذاب و لذتبخش ما مربوط به اتاقهای فراری است که موفق به اتمام آن نشدهایم پس از باختن نترسید.
در طول بازی، حواستان به زمان باشد اما نه تا حدی که تمرکز شما بر معماها از بین برود. در نظر داشتن زمان، بیشتر به دلیل راهنمایی گرفتن در زمانهای درست است؛ زیرا شما نباید بیشازحد برای هر معما وقت صرف کنید. البته بسیاری از گیم مسترها با توجه به روند بازی و شرایط شما در زمانهای مناسب، راهنماییها را بهگونهای در اختیارتان میگذارند تا احتمال پیروز شدن شما در بازی به حداکثر برسد.